DTCO 4.0 en 4.1

Ontdek de verschillen tussen beide versies

De nieuwste versie van de slimme tachograaf: de verschillen tussen versie 1 en versie 2

In de wereld van transport en logistiek spelen tachografen een cruciale rol bij het bijhouden en registreren van gegevens over rijtijden en snelheden. Deze systemen hebben de transportsector geholpen om eerlijke concurrentie te bevorderen, gezonde rij- en rusttijden te realiseren en de verkeersveiligheid te verbeteren.

De eerste generatie slimme tachograaf (bij VDO de DTCO 4.0) wordt opgevolgd door de DTCO 4.1. In deze blog laten we je de verschillen zien tussen beide versies.

Slimme tachograaf DTCO 4.0

De DTCO 4.0, in 2019 geïntroduceerd als het geavanceerde systeem voor digitale tachografie, is van grote waarde voor transportbedrijven. De tachograaf registreert nauwkeurig informatie over rijtijden, afstanden en snelheden, en helpt chauffeurs en bedrijven om te voldoen aan de wettelijke rij- en rusttijden.
De DTCO 4.0 maakte daarbij gebruik van moderne technologieën zoals GPS om de positie na 3 uur  cumulatieve rijtijd vast te leggen, waarbij vooral ook gegevensbeveiliging zeer hoge prioriteit had. 
Bij de introductie van de Mobility Package werd de DTCO 4.0e ingevoerd, waarbij de landen al voorgeselecteerd waren bij het passeren van  landsgrenzen.

 Slimme tachograaf verschil dtco 4.0 en 4.1

 

 

De belangrijkste veranderingen in de DTCO 4.1

Met de recente introductie van de DTCO 4.1 heeft de wereld van slimme tachografen weer een belangrijke stap voorwaarts gezet. De DTCO 4.1 is een sterk verbeterde versie van de eerdere DTCO 4.0. De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de DTCO 4.0 zetten we hieronder voor je op een rij:

  • Geïntegreerde NUTS niveau 0-map met landgrensovergangen, die door de tachograaf automatisch gedetecteerd en vastgelegd worden. De chauffeur hoeft alleen nog het begin- en eindland van zijn reis in te voeren. Dat scheelt een hoop tijd.
  • De tachograafsoftware en digitale kaarten zijn updatebaar. Zo kan dezelfde tachograaf langer gebruikt worden.
  • Gebruik van Galileo positie-authenticatie (OSNMA): extra controle van de geregistreerde GNSS-positie
  • Low Energy Bluetooth (5.0 en hoger): voorbereid voor communicatie tussen tachograaf en smartphones of computers
  • Bidirectionele ITS-interface
  • Registratie van laad- en losmomenten voor nog nauwkeurigere vastlegging van de activiteiten van chauffeurs en de bijbehorende posities
  • Registratie van standaard vervoertype voor gedetailleerde voertuigregistratie
  • Voldoen aan UNECE-cybersecurity voor automotive en daarmee aan hoge veiligheidsstandaards
  • Nieuwe bestuurders-, werkplaats-, controle- en bedrijfskaarten

Wil je meer informatie over de DTCO 4.1? Bekijk dan de introductiepagina en ontdek de voordelen. Natuurlijk kun je ook altijd contact met ons opnemen. 
Ons team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden.